Skąd bierze się kreda szkolna?
Chociaż nowoczesne technologie śmiało wkraczają do szkół, to nie wyobrażamy sobie klasy bez tablicy i kredy. Można używać markerów i tablic suchościeralnych albo flipchartów, ale nie zastąpią one zwykłej tablicy i kredy. Czy wiemy, skąd pochodzi najważniejsza pomoc dydaktyczna?
Z dna mórz i oceanów
Do produkcji szkolnej kredy wykorzystuje się wapienne skały osadowe. Powstawały one przed wiekami na dnie mórz i oceanów, gdzie gromadziły się wapienne szczątki morskich stworzonek: otwornic i kokolitów, które z czasem przemieszały się z cząsteczkami kalcytu i utwardziły. Głównym związkiem chemicznym tej miękkiej, niezbyt zwięzłej, dość porowatej i lekkiej skały jest węglan wapnia (CaCO3). Kredę – skałę wydobywa się obecnie w kopalniach na terenach Europy. Kreda używana w szkole produkowana jest z opisanej skały oraz dodatku gipsu i substancji wiążących.
Kreda biała i kolorowa
W szkolnych klasach największe zastosowanie ma kreda biała. Wybierając najlepszy produkt, powinno się zwracać uwagę na wysoką jakość, która gwarantuje również bezpieczeństwo użytkowania. Zmorą uczniów i nauczycieli korzystających z kredy jest unoszący się pył pokrywający cienką warstwą wszystko, co znajduje się w klasie. Dlatego, poszukując najlepszej kredy szkolnej, należy wybierać produkty oznaczane jako niepylące. W ten sposób chronimy, odzież, skórę rąk i drogi oddechowe przed nadmiarem osadu. Chociaż z białej kredy korzysta się najczęściej, to potrzebna jest również kreda kolorowa. W edukacji szkolnej ogromną rolę odgrywają atrakcyjne metody pracy, a wprowadzenie kolorowych elementów do tablicowych notatek podnosi efektywność nauczania. Dzięki kolorowej kredzie nauczyciele mogą zaznaczyć najważniejsze informacje, uczynić reguły, wykresy czy rysunki bardziej czytelnymi. Jednak z kredy można też skorzystać poza murami szkoły. W bezdeszczowe suche dni warto wyjść z klasą na dziedziniec szkolny. Wówczas dzięki kredzie zamienimy naukę tabliczki mnożenia czy odmieniania przez przypadki w grę klasy, jeśli narysujemy na chodniku potrzebne pola. Można rozdać dzieciom kolorowe kredy, by stworzyły barwne ilustracje powiązane z tematyką lekcji, a nauczyciel zastosuje metodę przekładu intersemiotycznego.