Jak wybrać ołówki do rysowania?
Podstawowym przyborem do rysowania jest ołówek. Zarówno profesjonalni rysownicy, jak i amatorscy pasjonaci rysowania potrzebują solidnych ołówków. Jak wybrać odpowiednie? Kilkoma przydatnymi poradami i wskazówkami dzielimy się w dalszej części tego artykułu.
Wybór ołówka do rysowania — co musisz wiedzieć?
Najważniejszą cechą ołówków do rysowania jest ich twardość grafitu, która oznaczana jest literami i cyframi:
- B to oznaczenie ołówków miękkich. Dostępne są w skali od B do 10B.
- H oznaczenie ołówków twardych.
- HB oznaczenie ołówków o pośredniej twardości.
Osobom początkującym zwykle zaleca się stosowanie ołówków o twardości od 2B, 4B i 26. Na dobry początek wystarczą te trzy rodzaje, aby szkolić swoje umiejętności, osiągając przy tym dobre rezultaty. Na kolejnych etapach zaawansowania w rysunku, zapewne zaistnieje konieczność większego zestawu o bardziej urozmaiconej skali twardości — od średnich (HB) poprzez twarde. Posiadając ołówki o różnej grubości, łatwiej jest uzyskać oczekiwane rezultaty, w tym m.in. optymalną intensywność kolorów, mocne kontrasty itd.
Dla rysowników bardzo ważny jest również komfort trzymania ołówków. Z reguły najlepiej układają się w dłoniach te trójkątne, dlatego też są najchętniej wybierane. W naszym w asortymencie artykułów plastycznych oferujemy właśnie trójkątne ołówki grafitowe marki Jovi, które dostępne są w dwóch stopniach twardości: HB i B.
Jakie ołówki do cieniowania, a jakie do szkicowania?
Do cieniowania przeznaczone są ołówki miękkie, a więc oznaczone literą B. Dzięki nim łatwo i szybko uzyskasz różne odcienie szarości. Z kolei podczas szkicowania zdecydowanie warto sięgnąć po twardsze rodzaje ołówków, a więc z oznaczeniem HB lub nawet H. Idealnie sprawdzają się też przy tworzeniu precyzyjnych konturów.
W praktyce jednak podczas rysowania zwykle przydają się zarówno miękkie, jak i twarde ołówki. Po wykonaniu cieniowania ołówkiem miękkim można sięgnąć po ołówek twardy, którym wykona się wygładzenie powierzchni. W ten sposób uzyskamy perfekcyjny efekt tzw. “rozmycia”.